the queen's gambit recensie
Media Must Watch Series

The queen’s gambit: niet voor niets een van de populairste series van het moment

The Queen’s gambit is een van de populairste series op Netflix van het moment. Wereldwijd keken al meer dan 60 miljoen mensen naar de serie en deze heeft voor een run op schaakborden gezorgd. De miniserie gaat over schaaktalent Beth, die als jong weesmeisje vastbesloten is de beste schaker ter wereld te worden. De serie is gebaseerd op het gelijknamige boek van Walter Tevis uit 1983. Scott Frank (‘Godless’ en ‘Logan’) en Alan Scott bewerkten het boek tot een tv-serie. Scott Frank tekende ook voor de regie.

Alles draait in de serie om de schaaksport

De miniserie The Queen’s Gambit draait helemaal om het schaakspel. Werkelijk elk aspect van dit intrigerende spel komt aan bod. Regisseur Scott Frank is erin geslaagd om dit erg visueel in kaart te brengen. Zo ziet Beth de stukken op het plafond en zien we door haar ogen welke gevolgen een bepaalde zet op het bord heeft. De liefde voor het spel komt in de serie overal naar voren.

queen's gambit recensie

Er is ook genoeg ruimte voor menselijke relaties

Naast het schaken als hoofdonderwerp komen ook de menselijke relaties aan bod. Elisabeth Harmon moet al jong op eigen benen staan en wanneer ze ene meneer Shaibel leert kennen, ontwikkelt zich al snel een hechte band die ze uiten in hun liefde voor het schaakspel. Ook de relatie met haar adoptieouders is geen typische volwassen-kind relatie. Deze onderwerpen staan echter allemaal in de schaduw van waar het echt om draait: het schaakspel.

Jong meisje dat besluit de beste schaker ter wereld te worden

We zullen bij het begin beginnen. Als haar moeder sterft, komt Elisabeth Harmon terecht in een weeshuis. Daar raakt ze als jong meisje gefascineerd door schaken en ze wordt vastberaden om ’s werelds beste schaker te worden. Na dit besluit brengt ze al haar vrije tijd door in de kelder bij de stugge conciërge, meneer Shaibel. Hij merkt al snel dat ze een ongekend natuurtalent is en stoomt haar klaar om op professioneel niveau te kunnen gaan schaken.

Beth ontwikkelt zich tot grootmeester

Nadat ze wordt geadopteerd door het echtpaar Wheatley, wordt ze door haar verveelde adoptiemoeder gestimuleerd om al haar tijd aan wedstrijden te gaan besteden en Beth ontwikkelt zich tot een grootmeester. Ondertussen stijgt haar alcohol- en pillenverslaving helaas ook.

the queen's gambit review

Prachtige decors en kostuums

The Queen’s Gambit is een mini serie op Netflix die zich afspeelt in de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw. Dit vertaalt zich in de prachtige decors, de kostuums en de haartooi van de personages. De traditionele opvattingen over de rol van een vrouw komen duidelijk naar voor, doch wordt er niet te diep op ingegaan. Er wordt weliswaar vreemd opgekeken wanneer Beth zich aanmeldt voor een schaakwedstrijd maar meer woorden worden er niet aan vuil gemaakt. Gemiste kans, of juist een berekende manier om het links te laten liggen… waar ook genoeg voor te zeggen valt.

De rol van Harmon wordt geloofwaardig neergezet

Het hoofdpersonage in The Queen’s Gambit, Elisabeth Harmon, wordt gespeeld door Anya Taylor-Joy. Zij zet een ongelofelijk goede acteerprestatie neer. Haar overtuiging, haar geconcentreerde blik, en het feit dat ze boven alles wil winnen worden op een geloofwaardige manier neergezet. Ook haar gespeelde onzekerheid in de serie fascineert. Het detail dat ze Russisch begint te leren in de avonduren, omdat ze ooit een toernooi wil kunnen spelen in Moskou, toont dat ze het schaakspel uiterst serieus neemt. Bijrollen worden gespeeld door onder andere Marielle Heller, die adoptiemoeder Alma Wheatley speelt. Bill Camp speelt de rol van meneer Shaibel en Thomas Brodie-Sangster zet de even gepassioneerde schaker Benny Watts met verve neer.

Anya Taylor-Joy

De muziek speelt een grote rol in de serie

De partijen die in de serie gespeeld worden, zijn gebaseerd op echte schaakpartijen van bekende grootmeesters. Queen’s Gambet is een term voor een opening van een schaakspel. De muziek in The Queen’s Gambit speelt een grote rol bij het opbouwen van de spanning gedurende de gehele serie. De bij momenten opzwepende muziek klanken tillen het schaken tot een nog hoger niveau en zorgen ervoor dat je op het puntje van je stoel zit te kijken. De verhaallijn is bij momenten onvoorspelbaar, wat zorgt voor mooie plots. Naarmate de serie vordert, wil je weten of Elisabeth erin slaagt om een grootmeester te worden. Dit zorgt ervoor dat je na elke aflevering nog een aflevering kijkt, zoals dat hoort bij een verslavende serie. The Queen’s Gambit is een ode aan het schaken en brengt dit op zo’n manier in beeld dat het ook voor iedereen die niets met de sport heeft, een must see is.

Dit vind je misschien ook leuk...